La gestió delegada de la Residència Sant Bernabé
El març de 2023 es va assumir la gestió directa de la residència de gent gran (RGG) i centre de dia Sant Bernabé (CDIA) des de l’Ajuntament de Berga. Durant aquest temps, i tal com vàrem comentar des de l’inici de la legislatura, s’ha dut a terme un estudi acurat de quina podia ser la millor manera de gestionar la Residència.
Des del principi, es va intentar un retorn de la gestió al Departament de Drets Socials, una opció que van rebutjar. Analitzant el tipus de servei, i tenint en compte que es tracta d’un servei social, la mateixa Generalitat ens va indicar que molts dels seus serveis els estan gestionant a través de les possibilitats que preveu el DECRET 69/2020, de 14 de juliol, d’acreditació, concertació social o gestió delegada en la Xarxa de Serveis Socials d’Atenció Pública. Aleshores, es va fer una comissió d’estudi i un estudi de viabilitat de la RGG i CDIA decidint de manera unànime la gestió delegada en la Xarxa de Serveis Socials d’Atenció Pública.
Els gairebé dos anys de gestió directa ens han permès ordenar tots el conceptes inclosos en el cost de la prestació del servei imputats directament a la RGG i CDIA. Venim d’una gestió conjunta a través d’OA, Fundació Benèfica Sant Bernabé, on tot es gestionava directament des de l’hospital, i aquest temps ens ha permès desencallar factures, canviar el nom de factures antigues, pagaments endarrerits i, sobretot, fer una radiografia acurada de la situació. Des de totes les àrees de l’Ajuntament ens hem adonat de la dificultat de la gestió directa i ens hem convençut, malgrat l’ideari de la municipalització, que ara mateix no hi ha cap altra sortida.
Una de les eines utilitzades per reestructurar els pressupostos ha estat un Estudi de costos de la Cartera de serveis socials de la Generalitat de Catalunya sobre els serveis de centres residencials i de dia per a gent gran que va sortir a principis del 2024 amb estudis realitzats al llarg de 2023 amb dades del 2022 de prop de 100 centres residencials i de dia.
D’aquest estudi en va sortir el preu mitjà per resident que paga el Departament de Drets Socials i que ha anat actualitzant preus.
- RGG, cost anual per plaça: 25.168,87€ (2.097,41€/mes)
- CDIA, cost anual per plaça: 10.177,78€ (848,15€/mes)
(A partir de l’octubre del 2024 s’han modificats els preus a l’alça en un 5%)
Comparativament, sense comptar els costos d’amortització, lloguers ni inversions, estem uns 1.500€ per sobre dins els rangs de costos de la majoria de RGG i CDIA del 3r sector (no parlem del privat).
Ens cal millorar per tal que, seguint amb la cura de la nostra gent gran, millori la rendibilitat de la residència. Actualment, el dèficit de la residència és de 225.000€/any (100.000€ aproximadament han estat destinats a millores a la residència com el canvi de llits, butaques, aparells de fisioteràpia...). Per tant, estem en uns 125.000€ de dèficit segons l’estudi de viabilitat, amb una progressió ascendent si no hi fem res.
L’objectiu és que el cost total de la RGG + CDIA es pugui anar disminuint mentre s’apliquen mesures correctores i inversions que impliquin millores en l’eficiència energètica, que poden implicar la reducció de la diferència entre ingressos i despeses.
Amb l’actualització de preus i mantenint l’ocupació que ronda el 98%, millorant el percentatge de residents de centre de dia i reestructurant el funcionament, s’ha fet un càlcul que en 3-4 anys sent optimistes, i 5-6 anys sent més pessimistes, podem fer que la gestió delegada pugui ser autosostenible i, per tant, ser menys carregós per a les finances de l’Ajuntament.
Les condicions tècniques que s’han redactat estan pensades en la nostra gent gran, basades en l’atenció centrada en la persona i premiant, en els criteris d’adjudicació, les aportacions de millora en aquest sentit.
L’empresa gestora subrogarà tot el personal que estigui dins el conveni de GERCAT vinculat al servei i, de manera progressiva, es pot ajustar la plantilla segons mesures implantades que segueixin les condicions tècniques abans esmentades.
Com a govern, entenem que hem de suportar aquest dèficit, però també tenim clar que el diner públic s’ha de gestionar de la manera més eficaç, eficient i transparent possible.