L'Ajuntament de Berga té un deute de 5,29 milions d'euros


El deute real es va fer públic en la sessió plenària del mes de novembre, quan es va discutir la liquidació econòmica de l’any 2008.



Un cop analitzat l’informe de la liquidació econòmica de l’exercici 2008 vam quedar literalment esgarrifats ja que de l'any 2007 al 2008 es va produir un augment de 1.800.000 euros en el romanent negatiu.




Des de la CUP vam decidir aprovar l'informe ja que és el reflex real de la situació econòmica del nostre Consistori, malgrat que l’informe econòmic de l’Hospital Sant Bernabé ens va ratificar en allò que ja vam explicar en el darrer ple municipal:  No es pot aprovar una auditoria que no inclou les dades necessàries per a que la mateixa sigui complerta i, per tant, fiable.




Ara bé, el fet que aprovéssim quasi la totalitat de l’informe no va comportar l'aprovació de la gestió econòmica realitzada per l’equip de govern en aquest exercici. Tot seguit us transcrivim la intervenció que des de la CUP vam fer al Ple municipal de dijous passat:


 








Les coses, senyor Gendrau, no s’han fet correctament. És inexplicable l’augment del deute en gairebé 2 milions d’euros en un sol any.
El que ha succeït aquí ha estat una mala previsió econòmica ja que hi ha hagut una davallada importantíssima dels ingressos que s’esperaven recaptar i, en canvi, un augment molt considerable de la despesa.


 








Anem a pams.
Pel que fa a la despesa hi ha un augment aproximat de 800.000 euros. Aquest augment es concentra sobretot en els capítols I (referent al personal de la Corporació) i II (referent a Despeses Corrents).
Pel que fa al personal: Hem d’adaptar el nombre de treballadors que depenen de l’Ajuntament a les necessitats reals del nostre municipi. Sabem que això no és una tasca agradable ni fàcil, estem parlant, com molt bé va quedar reflectit en el powerpoint que se’ns va mostrar en el darrer ple, d’un problema que s’arrossega des de fa com a mínim 6 anys, però l’equip de govern té l’obligació d’actuar en aquest àmbit de manera urgent, ja que perpetuar aquesta situació portarà inexorablement a la insostenibilitat econòmica de l'Ajuntament. Ens cal immediatament el catàleg de llocs de treball que des de la CUP portem demanant insistentment des de fa 2 anys, i qualsevol nova plaça que es pugui crear cal estudiar-ne la seva necessitat a fons, ni que aquesta sigui subvencionada per altres administracions ja que mai cobrirà el 100% del seu cost real.


 








Pel que fa al capítol II la pujada és de gairebé 500.000 euros. Malgrat que en aquest capítol hi ha actuacions que són molt difícils de retallar econòmicament, n'hi ha d’altres en les que sí que existeixen fórmules per estalviar-nos quantitats elevadíssimes de diners a molt curt termini: L’exemple paradigmàtic són els 300.000 euros que gasta l’Ajuntament  únicament en concepte de consum d’enllumenat públic, 65.000 euros més que l’any 2007. Amb una simple substitució de les bombetes convencionals per les de baix consum ens podem estalviar fins a un 75% d’energia, motiu pel qual ja anunciem públicament que aquesta serà una de les propostes de la CUP pel FEIL 2010 juntament amb d’altres com la instal·lació de plaques solars per generar energia tèrmica, que també pot comportar un estalvi imporantíssim en edificis com el del Tossalet.
Respecte a aquest mateix capítol apreciem que hi ha una pujada de 190.000 euros de l’any 2007 a l’any 2008 en únicament 2 conceptes: El contracte de prestació de serveis de neteja en els edificis municipals i el de la neteja viària. Malgrat que es va modificar el contracte amb l’empresa concessionària és justificable un augment tant elevat d’euros? Esperem Sr. Gendrau que posteriorment ens contesti aquesta pregunta.


 








Finalment una de les despeses més importants en aquest mateix Capítol són les festes de la Patum. L’any 2008 ens vam gastar 311.000 euros en la nostra festa per excel·lència, gairebé 50.000 euros més que l’any anterior. No entrarem a valorar si era necessari o no aportar aquesta quantitat, però el que si volem denunciar és que és impresentable que una festa referent a nivell nacional, i abastament reconeguda a nivell internacional, hagi d’assumir-la en la seva totalitat un Ajuntament amb limitacions econòmiques evidents com és el de Berga. Hi ha una dada que esgarrifa: la Feria de abril rep 300.000 euros de subvencions per part de la Generalitat i la Diputació, més d’un 50% del pressupost total. Si els responsables polítics d’aquest ajuntament no teniu la capacitat d’insistir, persuadir i convèncer a altres administracions per a què col·laborin econòmicament no quedarà altre remei que estrènyer també el cinturó a la nostra festa per excel·lència.


 






Per altra banda, i com ja hem apuntat anteriorment, aquest augment de la despesa ha vingut acompanyat d’una disminució dels ingressos en gairebé 600.000 euros.
Aquesta qüestió cal emmarcar-la en el context de crisi econòmica que va començar el segon semestre de l’any 2008, que va afectar especialment el sector de la construcció i en conseqüència els ingressos que rebia l’ajuntament provinents de l’ICIO (impost construcció i obres) i de les plusvàlues derivades d’aquesta activitat econòmica. Malgrat que aquesta situació de crisi traspassa l’àmbit estrictament municipal l’equip de govern tenia l’obligació (tenint en compte que disposa de l’Estat de Comptes actualitzat en tot moment) d’haver anat equilibrant la situació econòmica amb una disminució de les despeses, cosa que tampoc s’ha fet.


 






Finalment, des de la CUP ens pertoca fer autocrítica ja que nosaltres vam votar favorablement als pressupostos de l’any 2008. Vam estudiar-los i valorar-los detalladament i no vam localitzar cap partida pressupostària desorbitada, les inversions proposades eren necessàries, les previsions d’ingressos ens les vam creure malgrat que no havíem aprovat les Ordenances Fiscals (ja que no contemplaven l’augment de l’IBI que nosaltres proposàvem) i que la crisi econòmica ja començava a treure el cap per la finestra. Ara bé, per nosaltres el més important és que recollien una sèrie de propostes a petició nostra com el compromís que l’any 2009 els pressupostos s’aprovessin a principis d’any (que és quan pertoca aprovar-los) o dues inversions importantíssimes per Berga com són el Bus urbà i el Güifi municipal (que encara s’ha d’executar). Aquestes inversions en absolut justifiquen aquest augment escandalós del romanent negatiu l’any 2008.
En definitiva, aprovem l’informe tot i que suspenem sense cap mena de contemplació la gestió econòmica duta per Convergència i Unió a l'Ajuntament de Berga.