No a l'eix prepirinenc
02/03/2009
Per Natxo Romero
En el darrer Ple Municipal del mes de febrer es va aprovar una moció (a
instàncies casualment de les Cambres de Comerç dels territoris
afectats) en la què l’Ajuntament de Berga es pronunciava favorablement
a la “millora” de la Carretera C-26 que ha de connectar Lleida i
Figueres a través de diverses capitals comarcals com Balaguer, Solsona,
Berga, Ripoll o Olot.
Curiosament la moció va tirar endavant amb els vots de CiU i el PSC,
dos partits suposadament antagònics des del punt de vista ideològic
però que a l’hora de la veritat, quan es genera debat respecte a
aquests tipus de qüestions més estructurals, sempre aconsegueixen
posar-se d’acord.
En tot cas, els motius, com ja vam explicar al Ple Municipal, pels quals des de la CUP ens hi oposem frontalment a aquest projecte són els següents:
- Respon únicament a interessos econòmics aliens i no té en compte les necessitats reals dels pobles de la comarca. Això es desprèn fins i tot de les motivacions que pretenen justificar aquesta iniciativa.
- Es diu que constituirà una via complementària a l'Eix Transversal per tal de descongestionar-lo, quan aquesta via sí que té prevista una millora en forma de desdoblament aprovada pel Parlament de Catalunya. En qualsevol cas, no és d'interès especial per a la Ciutat de Berga la descongestió de l'Eix Transversal.
- Es diu que afavorirà els intercanvis comercials entre les comarques de Ponent i l'Empordà. Continua sense ser d'interès especial per a la nostra Ciutat la millora de relacions comercials entre les comarques de Ponent i l'Empordà.
- Es diu que farà més accessible, des de les comarques de Ponent, les connexions amb França (quan CiU parla de França entenem que es refereixen a les comarques de Catalunya Nord). Seguim sense veure quin interès té per Berga el fàcil accés, des de les comarques de Ponent amb les de la Catalunya Nord.
Comportarà un elevadíssim cost econòmic i un gran impacte mediambiental que no compensa, en cap cas, els beneficis que pot suposar pel conjunt de la comarca. La proliferació d'autovies entrecreuant la comarca implicarà, a part d'un atemptat al medi ambient, una agressió definitiva a les espectatives de desenvolupament turístic que pugui tenir el Berguedà.
A més, i especialment a la zona oriental, l'orografia faria imprescindible una gran quantitat de túnels i viaductes que farien elevar el cost de l'obra fins a nivells inassumibles i la destrucció de la natura fins a nivells irreparables.
Al cap de dos mesos seria una via obsoleta com va passar en obrir l'Eix Transversal. Aquest va ser, aproximadament, el temps que van trigar tots els camioners transeuropeus en adonar-se que hi havia una via franca que els estalviava el peatge de l'A-2 des de Maçanet fins a Lleida. Al cap de dos mesos de la seva inauguració, l'Eix Transversal es va veure col·lapsat per milers de camions de llarg recorregut que van condicionar totalment els objectius pels quals es va construir la via.
No cal ser endeví per augurar que una nova via franca que encara retallés més la volta Figueres-Lleida seria d'ús principal de transports de mercaderies.
El projecte en sí, ja és obsolet, és evident que estem parlant d'un pla estratègic abandonat. Tal i com reconeixia el propi argumentari de la moció aquest projecte és una idea de fa vàries dècades, anterior inclús a l'Eix Transversal, que ha estat desestimada per tots els plans d'infrastructures posteriors. És absurd apostar per un projecte que va ser ideat a partir de les necessitats de l'any 1985, quan el panorama viari del Berguedà era un altre de molt diferent. Recordem que en aquell temps s'estaven tot just construint les variants de la C-1411 al pas pels diferents pobles de la comarca.
El que cal és millorar les vies existents i fer-ho sense actuar de manera agressiva amb el medi. Cal recolzar la interconnexió amb les comarques veïnes perquè entenem que sí que és una necessitat veïnal, però ens mostrem en contra de construir un gran eix perquè les nostres necessitats passen per tenir bona comunicació, no grans carreteres per estalviar-nos pocs minuts en el trajecte. Recordem que els propòsits de la moció són que la C26 passi de la xarxa bàsica secundària a la xarxa bàsica estructurant, i la remodelació total d’aquesta via per a que tingui unes característiques homogènies al llarg de tot el seu recorregut entre Figueres i... Lleida!
Pel que cal apostar és pels transports públics, que a la nostra comarca són escassos, cars i de mala qualitat. Actualment hi ha una part important de la població que viu en nuclis en els què el vehicle privat és l’única resposta possible a la necessitat de mobilitat diària. Entenem que es necessari revertir gradualment aquesta situació i substituir un model ja caducat (basat en la construcció de noves carreteres) per un altre en què s’imposi la mobilitat amb criteris de sostenibilitat mitjançant la potenciació i l’adaptació del transport públic a les necessitats de la nostra comarca. Tanmateix considerem prioritari començar a estudiar la possibilitat de recuperar (a mig o llarg termini) el transport ferroviari per solucionar les mancances que, en matèria de mobilitat, tenim al Berguedà i per beneficiar-nos dels avantatges que ofereix aquest mitjà de transport pel que fa a sostenibilitat, capacitat, utilitat i eina d'impuls econòmic. En definitiva, una de les solucions per a una major igualtat i dinamisme entre els territoris passa per l'extensió de la xarxa ferroviària catalana actual.
El que cal és un canvi de model de creixement i encetar definitivament un debat social sobre els límits del progrés per tal de delimitar on un suposat progrés pot esdevenir, al capdavall, involució. No ens podem permetre continuar amb aquesta tendència de construir desmesuradament basant-nos únicament en el criteri del ràpid i màxim benefici econòmic sense contemplar l’impacte ambiental de l’home sobre la natura.
Perquè no volem la destrucció del nostre paisatge i territori, perquè no volem pa per avui i gana per demà...No a l’Eix Prepirinenc!