Sobre la modificació urbanística de les parcel·les 120 i 121 del polígon industrial


En el Ple extraordinari d'ahir dijous es va aprovar per unanimitat la modificació del Pla General Urbanístic
per poder traslladar una zona verda que impedia l'accés a les parcel·les
120 i 121. Aquesta va ser la nostra intervenció:



 



Durant
la darrera sessió plenària vam denunciar la manca de documentació
respecte al punt que estem tractant avui. Aquest cop hem disposat de
la informació amb suficient antelació, fet que ens ha permès tenir
més elements d'anàlisi sobre la taula i per tant poder emetre el
nostre vot amb moltes més garanties que dijous passat. El que no
podem fer és votar a cegues, i molt menys encara si es tracta
d'una modificació urbanística com la que tenim entre mans.



Farem
una seqüència cronològica respecte a les parcel·les del polígon
que estem tractant:



-
Fins a l'any de l'aprovació del POUM vigent, les parcel.les 120
i 121 eren qualificades com a sòl edificable d'ús industrial
(excepte una minúscula fracció de terreny).



-
El POUM del 2005, però, requalifica bona part de l'àrea de les
parcel.les afectades quedant el terreny estructurat de la següent
manera:



          -
Es fragmenta part de la parcel.la 121 deixant una àrea de forma
triangular a l'oest, i es qualifica la mateixa com a Espai Agrícola
Protegit, per tant com a sòl NO urbanitzable.



          -
Qualifica d'espais lliures (zona verda, i per tant tampoc
urbanitzable) una àrea també de forma triangular situada al sud del
terreny que afecta a la parcel.la 121 i una part de la 120 just
davant del Camí de Can Ballús.



          -
I finalment es treu de la màniga un sistema de comunicacions
(és a dir un vial d'ús peatonal) al bell mig de la parcel.la 121,
concretament entre la part d'espai agrícola i l'altra part que es
divideix en la zona verda i en una part urbanitzable al nord del
solar.



-
El 10 de gener de l'any 2008 es produeix la compra per part de
Liven d'aquestes 2 parcel.les. L'operació de compra-venda es
produeix amb INCASOL, organisme autònom del Departament de Política
Territorial i d'Obres Públiques de la Generalitat de Catalunya,
que ven a l'esmentada empresa aquestes parcel.les com a "terreny
edificable" tal i com es desprèn en les condicions de compra
estipulades al contracte. Aquesta qüestió per nosaltres és
fonamental a l'hora de resoldre la modificació que s'està
discutint: Nosaltres crèiem (ja que fins dilluns no vam veure aquest
contracte) que Liven comprava unes parcel.les a preu de zona No
urbanitzable i després demanava que es requalifiquessin aquests
terrenys com abans de l'any 2005, però en realitat el que observem
és com un organisme públic està venent a aquesta empresa unes
parcel.les de NUL rendiment industrial, unes parcel.les qualificades
en gran part com a vial, com a zona verda, o com a Espai Agrícola
Protegit a preu de terreny urbanitzable d'ús industrial...i aquí
evidentment es produeix un greuge.



-
L'any passat, al maig, el Ple Municipal aprova una nova modificació
amb l'objectiu de minimitzar les repercussions del POUM de l'any
2005 respecte la funcionalitat i desenvolupament industrial de les
parcel.les 120 i 121. El ple aprova la modificació, s'exhaureix el
termini d'exposició pública sense cap al.legació i l'expedient
es guarda al calaix sense declarar-se la caducitat del mateix.



-
Al setembre d'aquest any el representant de l'empresa presenta
una sèrie d'al.legacions respecte al que es va formular al maig,
que són recollides i al capdavall són les que estem discutint avui.
Els arguments que exposa són raonables ja que indica que la
parcel.la 121 és inedificable i també remarca la inviabilitat
industrial de les parcel.les 120 i 121 pel fet que la zona verda allà
situada no permet disposar de façana davant del Camí de Can Ballús.
Per altra banda, utilitza un element de coacció legítima, si més
no des del punt de vista legal, ja que els sistemes qualificats com a
sòl urbà consolidat i no inclosos en cap polígon de gestió hauran
d'obtenir la seva titularitat pública per expropiació passats 5
anys des de la seva nova qualificació.



La
solució que es proposa per solucionar aquest enrenou és molt
simple.



Es
requalifica com a sòl d'ús industrial la zona verda actual que
afecta a les parcel.les 120 i 121 i aquesta es trasllada a la rotonda
del final del Carrer Camí de Can Ballús.





Que
suposa aquest canvi per l'Ajuntament





  • La
    cessió gratuïta per part de Liven de 720 m2 situats a la parcel.la
    121. Vial (237 m) i EAP (484 m).





  • Ens
    estalviem l'expropiació i per tant l'indemnització econòmica
    que suposen els 972 m2 relatius a la zona verda (735m) i el vial
    (237). Això sens dubte comporta un estalvi important des del punt
    de vista econòmic per l'Ajuntament, i més en l'actual situació
    financera del consistori.





  • També,
    cal dir que hi haurà un augment dels ingressos municipals derivats
    de les taxes i els impostos lligats a l'edificació de la nau i a
    l'activitat econòmica que es desenvolupi a les parcel.les 120 i
    121.





  • Per
    altra banda, segons tots els informes de l'expedient queda
    garantida la protecció de les visuals sobre la masia de Can Ballús.
    Igualment el trasllat de la zona verda a la rotonda, sempre segons
    els informes tècnics, millora la funcionalitat com espai
    lliure...això no ho acabem d'entendre, en tot cas l'ubicació
    actual de la zona verda tampoc l'entenem. Cal dir que la càrrega
    d'urbanització de la rotonda també serà a càrrec de Liven en
    equidistribució amb l'augment de superfície de zona industrial.









Que
suposa aquesta modificació per l'empresa





  • la
    possibilitat de major operativitat (ja que tindran façana a C/ camí
    de Can Ballús) i, òbviament, poder edificar en aquests terrenys.









Que
suposa aquesta modificació pels ciutadans de Berga





  • A
    part de tots els avantatges que hem esmentat per l'Ajuntament, que
    hem de recordar que al capdavall és de tots i totes, és evident
    que en l'actual context econòmic l'obertura d'una nova nau al
    polígon és una bona notícia.









Ja
per acabar volem comentar que segons informe de secretaria es pot
entendre que aquest expedient s'ha tramitat irregularment malgrat
que no s'està cometent cap il.legalitat ja que hi ha un augment de
patrimoni (de sòl municipal) i de zona verda (es guanyen gairebé
500m2). Aquests dos criteris són fonamentals a l'hora de determinar
la legalitat d'un conveni urbanístic. També hem observat nous
errors del POUM de l'any 2005 que a hores d'ara encara estem
corregint. Hem vist com un organisme públic com INCASOL venia uns
terrenys per sobre del seu valor real. Hem comprovat com l'equip de
govern no tanca els expedients quan pertoca fer-ho...



Malgrat
tot, l'inqüestionable benefici per l'interés públic de la
modificació que es proposa fa decantar la balança cap a votar
favorablement a la proposta.