Ens necessitem a totes

Article publicat al Nació Berguedà el 8 de març de 2024

Aquests dies, pels volts del 8 de març, comencen a aparèixer per tot arreu estudis, enquestes, dades i titulars que no fan més que reafirmar que les polítiques feministes continuen sent tan necessàries com ho han estat fins ara. Les desigualtats s'accentuen i qui més les pateix, com sempre, són les persones més vulnerables. Alhora, els discursos d'extrema dreta han anat en augment, banalitzant aquestes desigualtats i normalitzant-les.

Des dels municipis creiem fermament que podem treballar acompanyats dels veïns i veïnes, amb el suport de les entitats, de manera transversal i comunitària, per reduir les desigualtats i construir una societat més justa, lliure i cohesionada. I així ho hem fet aquests darrers anys, posant sobre la taula diferents problemàtiques mitjançant grups de treball que han permès apropar diferents propostes del carrer a la institució.

Des de la CUP de Berga vam crear la regidoria de Feminismes i LGTBI per poder treballar en la línia d'erradicar la violència masclista i generar espais segurs per a les dones i les persones del col·lectiu LGTBIQ+. En aquest sentit, el 2017 es va impulsar la campanya Vull la Nit! per a la prevenció de les violències masclistes i LGTBIfòbiques en l'oci nocturn, s'han fet formacions a entitats, s'han desplegat campanyes contra la LGTBIfòbia a l'esport amb les entitats esportives i el 2022 es va aprovar un Pla per la diversitat afectiva, sexual i de gènere, vigent fins al 2025. El servei de Punts Liles s'ha ampliat més enllà de l'oci nocturn des del 2021, en entorns quotidians com fires, mercats o el teatre, i ja s'ha consolidat com a un espai segur i de confiança a la ciutat.

En l'àmbit de cohesió comunitària, des del 2016 portem a terme el programa Dones Actives, per tal de crear xarxa entre dones de diferents edats i procedències, en un entorn segur i d'empoderament. En les àrees educativa i cultural, s'han portat a terme accions de sensibilització amb tallers a escoles i instituts, s'ha desplegat la campanya de joguines no sexistes en el marc de les festes de Nadal, s'ha creat el servei de ludoteca en alguns espectacles teatrals, i s'han programat espectacles de contes coeducatius per a infants. I, finalment, a escala interna de l'Ajuntament, s'ha treballat amb l'aprovació del Pla d'Igualtat, encara vigent, per garantir que els llocs de treball municipals siguin espais lliures de masclismes, s'ha inclòs el permís menstrual integrat al conveni col·lectiu de les treballadores, i s'ha procurat formació en matèria de gènere a tot el personal.

Però encara ens queda molta feina per fer i, per fer-la, és important que tinguem mans i recursos. Per això, al ple d'aquest dijous, hem fet un pas endavant important aprovant la creació d'una plaça de personal tècnic de l'Ajuntament en matèria de feminismes i igualtat que ens permetrà continuar treballant en aquesta línia, consolidant projectes i ampliant l'abast de les polítiques públiques municipals.

Des dels municipis podem fer molta feina, però ens cal també la implicació d'altres institucions. En aquest sentit, la coordinació amb el Consell Comarcal, que per primera vegada compta amb una conselleria de Polítiques d'Igualtat i Feminismes, i que disposa del Servei d'Atenció a la Dona i el Servei d'Atenció Integral LGTBI, és bàsica per tal de garantir una bona atenció a la ciutadania. També per treballar conjuntament amb la resta de municipis del Berguedà per fer realitat una comarca feminista.

Les violències masclistes són sistèmiques. Les desigualtats tenen un caràcter estructural i es reprodueixen en la quotidianitat. Ens necessitem a totes, cada dia i des de tot arreu, per continuar construint una ciutat i una comarca més justes, on tothom pugui viure amb dignitat i llibertat.

Rosa Rodríguez, regidora de Feminisme i LGBTI