Cal posar-nos les piles amb el medi ambient

Per Marc Vizcano

Al nostre voltant tot canvia, res és el que era, ni serà el que és. I cada cop a marxes més forçades. Aquests canvis en moltes ocasions tenen un impacte ambiental en el nostre territori. Un impacte subjectiu, segons el punt de vista de cadascú, que pot ser sentimental, de visió de futur, lúdic, lucratiu...

Els canvis poden venir imposats des de diferents estaments governamentals (Estat, Generalitat, Ajuntament...) o provocats per nosaltres mateixos. Tenen en comú que ens afecten tots en major o menor mesura. Per tant, com a receptors de les problemàtiques ambientals (i en part causants) tenim el deure de saber quins impactes s’estan/estem provocant, quina magnitud tenen i quines conseqüències comporten.

Al Berguedà, com arreu, en tenim molts exemples: Planejaments urbanístics a Berga i altres viles de la comarca que poden presentar un impacte ambiental elevat i irreversible; davallada de l’activitat agrícola que suposa una pèrdua de la diversitat d’ambients i de riquesa cultural; impactes derivats del transport com la construcció de la nova autovia, i l’ús excessiu del vehicle privat en detriment del públic; en el tema de l’aigua hi ha la idea de projectar un camp de golf a Gironella, o l’aigua perduda o utilitzada públicament a Berga que suposa el 50% de l’aigua d’abastament utilitzada, quan aquest valor hauria de tendir a 0; els residus (tenim la dada que produïm més residus que la mitjana catalana) i el reciclatge està molt lluny d’aconseguir els objectius fixats; i en temes energètics on depenem del carbó de la tèrmica i la implantació d’energies renovables és quasi nul·la.

En tots aquests temes ambientals (com segur que en tants d’altres) hi ha una falta d’informació i una absència de debat i participació social en el moment de la planificació. Per exemple, a l'hora de buscar les problemàtiques de Berga en temes mediambientals, des de la CUP ens ha costat moltíssim aconseguir informació profunda i precisa.

Quin model ens convé més de ciutat? Una ciutat difosa i plena d’urbanitzacions que ocupi grans extensions de terreny, destrossant indrets amb valor paisatgístic de boscos i camps, i faci imprescindible l’ús de vehicle propi per desplaçar-se, o un nucli compacte amb el barri antic rehabilitat, amb mobilitat sostenible i els voltants de la ciutat ben conservats i potenciant que la població en pugui gaudir? Volem una comarca atravessada per carreteres i autovies que fragmentin el territori i n’hipotequin el seu desenvolupament i la seva preservació, o una aposta decidida pel transport públic i la reintroducció del ferrocarril com a nexe entre diferents pobles i amb les comarques veïnes? Volem contribuir a l’efecte hivernacle consumint combustibles fòssils fins que aquest recurs s’esgoti o busquem ara ja alternatives més respectuoses amb el medi ambient? Pensem en la sequera quan ja se’ns ha acabat l’aigua i tenim restriccions o intentem prevenir aquesta solució? Calen sistemes tarifaris que a diferència dels actuals penalitzin els consums excessius d’aigua, electricitat o una alta proporció de residus de rebuig que no reciclem, i en canvi bonifiquem conductes d’estalvi i reducció de residus?

Hi ha moltíssimes preguntes i també moltes possibles respostes a cada pregunta. Cal participar del debat, tot i que la participació comença amb la informació. I en molts casos aquesta informació no se’ns facilita. I si tenim la informació hem de tenir els mecanismes per fer arribar el nostre punt de vista als seus destinataris. El problema mediambiental és un tema molt complex perquè impregna diversos aspectes de la societat. I la responsabilitat d’actuar comença per nosaltres mateixos però no serveix de res si no hi ha una continuïtat i una acció conjunta amb altres poders com l’ajuntament i la Generalitat.

Des de la CUP ens basem en tres criteris: comunicació, participació i actuació. Creiem que l’ajuntament ha d’informar del què està fent i s’asseguri que arriba a la població. La participació ciutadana és un mecanisme imprescindible per gestionar les problemàtiques ambientals que tenim, i volem servir d’altaveu de les teves opinions. Per últim volem actuar (cosa discutible fins ara) en temes ambientals i estem segurs que des de dins l’ajuntament, si fem avui ajudarem a millorar el demà. I ho volem fer.