El Berguedà mereix una xarxa de transport públic de qualitat

La CUP de Berga celebra que el govern de la Generalitat hagi fet marxa enrere i s'hagi compromès a fer arribar el descompte de la T-Jove al Berguedà. Malgrat tot, el greuge històric que arrossega el transport públic a la comarca continua palès. La decisió inicial d'excloure els berguedans d'aquesta rebaixa suposava una nova mostra del nul compromís del Govern en garantir una xarxa pública de transports de qualitat i que vertebri la totalitat del seu territori.

El Berguedà i la resta de comarques que no formem part de l'Àrea Metropolitana de Barcelona ens sentim ciutadans de segona que únicament som considerats per desenvolupar macroprojectes beneficiosos per al capital. Les inversions al territori en serveis, infraestructures i transport són pensades, únicament, per satisfer les necessitats dels projectes especulatius i no per a la població que hi vol viure i treballar dignament. En són exemples molt clars els Jocs Olímpics al Pirineu, el HardRock al camp de Tarragona, l'ampliació del Prat o el Quart Cinturó.

Al Berguedà, l'única alternativa al transport privat és l'autocar, i malgrat que pugui suposar una gran victòria el descompte de la T-jove, el servei continua sent deficient, caduc i no respon a les necessitats de la classe treballadora pel que fa a horaris, connexions o infraestructures.

Des del Berguedà, la connexió amb les comarques veïnes és del tot insuficient: se'ns ofereixen molt poques freqüències, amb horaris que no s'adapten a les necessitats del dia a dia i amb uns preus desorbitats. Pel que fa a la connexió amb les capitals de Catalunya, des de la comarca només tenim connexió directa amb Barcelona, una línia que sovint es veu sobrepassada pel nombre d'usuaris que en fan ús i que és molt lenta, amb viatges que oscil·len entre les 2 i 2 hores i quart. D'altra banda, cal lamentar que el transport a la resta de capitals (Girona, Lleida i Tarragona) no és possible perquè no existeixen les connexions.

Tots aquests factors accentuen la problemàtica i propicien que, sovint, les persones que s'ho poden permetre, hagin d'utilitzar un mitjà de transport particular o bé compartir trajecte amb altres persones que en tinguin per tal de desplaçar-se a poblacions properes.

Les casuístiques són diverses, però és evident que garantir unes tarifes assequibles, adaptar els horaris, incrementar les freqüències, crear noves connexions i millorar les infraestructures, suposaria un guany de les possibilitats de desenvolupament de les persones i també un gran avenç per a la mobilitat en transport públic, especialment per a aquelles persones que no poden o no volen usar el transport privat.

I en aquest context, també volem posar de manifest la hipocresia del PSOE quan anunciava que presentaria mocions a l'Ajuntament de Berga i al Consell Comarcal per incloure el Berguedà en el descompte de la T-Jove, al mateix temps que aprova els pressupostos del Govern que contemplen aquesta discriminació.

Fomentar l'ús del transport públic, fent-lo accessible per a tothom, amb mesures que el prioritzin, que en millorin la qualitat i que garanteixin la seva connectivitat amb la resta del territori, hauria de ser una prioritat per a la Generalitat de Catalunya. Perquè la mobilitat de les persones és un dret que cal garantir i preservar i que és vital per al desenvolupament de l'activitat econòmica i social de la comarca.