La CUP debat amb les entitats ecologistes de la comarca les propostes de transició energètica i el model de territori

La CUP hem celebrat aquest dijous un debat amb les entitats i col·lectius ecologistes de la comarca per visibilitzar les lluites organitzades en defensa del territori i exposar les propostes de transició energètica i sobirania alimentària de les diferents parts. Entre els col·lectius participants, hi ha hagut el Grup de Defensa de la Natura del Berguedà, la Plataforma Anti-Incineradora de Cercs, Salvem Sant Corneli i Fígols i la Plataforma ‘Als Prats vaques i no plaques’ d’Espinalbet.

Durant l’acte, presentat i conduït per l’actual regidor de Medi Ambient i Mobilitat de l’Ajuntament de Berga, Guillem Canal, s’han debatut diverses propostes i estratègies a escala comarcal per avançar cap a la sobirania energètica i alimentària. S’ha posat sobre la taula la possibilitat de retornar a gestió pública les turbines que generen energia amb l’aigua del riu Llobregat, la millora de l’eficiència energètica, la gestió forestal sostenible en el marc de la mancomunitat de boscos berguedans per a la biomassa, la possibilitat d’aprofitar l’aigua de la pluja, la instal·lació de plaques solars en edificis municipals o la reactivació del projecte d’horts urbans, entre d’altres.

En el torn de debat, el regidor Canal ha volgut remarcar que la instal·lació de les plaques solars s’ha de fer prioritzant les teulades existents, els edificis municipals i els llocs ja transformats. Canal ha defensat que cal defugir de projectes d'empreses que aterren al territori per especular el sòl agrari, forestal i ramader. El regidor de la CUP també ha assenyalat la necessitat de fomentar l'autoorganització col·lectiva per produir energies renovables, avançant cap a la gestió pública de les turbines que generen electricitat al Llobregat i la sobirania alimentària amb els horts urbans.

Per la seva banda, el Grup de Defensa de la Natura del Berguedà ha exposat els diferents reptes que cal entomar per avançar cap a un canvi en el model d’explotació de recursos. L’entitat ha recordat que els combustibles fòssils s'estan acabant i han alertat que la societat camina cap al col·lapse. En aquest sentit, han exigit als ajuntaments començar a dissenyar plans de contingència i preparar-se per tots els escenaris. El grup ecologista també ha insistit en la necessitat de disposar de dipòsits d'aigües pluvials per prevenir sequeres extremes, fomentar el transport públic en detriment del vehicle privat i prevenir la ciutadania per tot el que pugui venir.

Algunes de les propostes exposades, ja s’estan desenvolupant des dels diferents espais institucionals on la CUP tenim presència i ostentem responsabilitats polítiques. En els últims anys, ens hem oposat frontalment al desplegament de macroprojectes privats i especuladors a la comarca, com la celebració dels Jocs Olímpics d'hivern al Pirineu, i hem iniciat un canvi en el model de consum energètic, amb la instal·lació de plaques solars i el canvi de lluminària per led en edificis i espais municipals.

Altres propostes presentades, ja es treballen en el marc d’elaboració del programa electoral de la CUP per a les eleccions municipals del 28 de maig, amb l’objectiu de traslladar a l’esfera política les demandes i les línies de treball dels diferents col·lectius ecologistes, i fer-les efectives.