La CUP ultima, des de l’Ajuntament de Berga, els darrers passos per iniciar les obres de reurbanització del carrer Harmonia i la transformació del Barri Vell

El passat dijous, 6 d’octubre, aprovàvem l’últim pas abans d’iniciar les obres del projecte de transformació del carrer Harmonia i el seu entorn, al Barri Vell de la ciutat.

Imatge del carrer Harmonia

Amb la voluntat de promoure millores urbanístiques al Barri Vell, la CUP Berga ha treballat i batallat des de fa mesos aquest projecte que permetrà enderrocar diversos edificis de propietat municipal en mal estat i reurbanitzar el carrer Harmonia, des del carrer Buxadé fins a la travessera d’Harmonia.

L'actuació, amb un pressupost de 600.000 euros i una durada de 9 mesos, ha de servir per revertir la situació de degradació global a la zona, que s’arrossega des de fa dècades fruit de l’especulació immobiliària i l’abandonament de finques per part dels propietaris. L’enderroc dels habitatges permetrà l’ampliació del carrer, guanyant un espai de qualitat i trobada pels veïns: més ample, assolellat, amb una zona enjardinada i verda, i un mirador obert enfocat al sud de la ciutat, en una de les zones més denses del barri.

El projecte és una primera pedra per a la recuperació d’aquest tram del Barri Vell, ha de ser un incentiu perquè els propietaris rehabilitin els habitatges de l'entorn i per atraure més veïns a viure a la zona, actualment un dels focus d’habitatges buits i degradats, de manera que sigui una oportunitat per aquells joves de Berga que volen emancipar-se.

La transformació del Barri Vell és una de les principals apostes de la CUP, fixada en el programa electoral des del 2015, amb l’objectiu d’incentivar el desenvolupament intern d’un model de ciutat compacta que té per prioritat millorar les zones antigues i cèntriques front a l’expansió cap a fora. En aquest sentit, estem convençuts que les inversions importants de ciutat cal fer-les en aquesta zona i que cada euro invertit val la pena.

Tanmateix, cal no oblidar d’on venim i denunciar els responsables de la situació de despoblament i degradació actual, fruit d’una onada especulativa ferotge orquestrada per fons voltors, bancs i propietaris, amb el resultat de desenes d’habitatges abandonats, tancats i en avançat estat de deteriorament.

La proposta de reurbanització del carrer Harmonia fa anys que s’arrossega. De fet, forma part de l’últim Pla d’Ordenació Urbanística Municipal (POUM) de Berga, aprovat l’any 2005. L’Ajuntament va expropiar el 2006 alguns dels edificis per enderrocar-los i el 2010 va redactar un projecte de reurbanització del carrer, però tot plegat va quedar aparcat en un calaix fins als nostres dies. En el temps que portem al govern, hem posat mans i mànigues per recuperar-lo, el 2021 vam actualitzar l’actuació i l'hem pressupostat als comptes del 2022 perquè sigui una realitat aquest 2023.

Des de l’equip de govern de l’Ajuntament de Berga, la CUP continuarem amb l'aposta de transformació i recuperació del Barri Vell i amb l’objectiu de revertir la tendència de degradació i especulació que fa anys que el destrueix. Ho vam fer fa uns mesos amb els treballs a la nova Ronda Moreta, ho estem fent amb la iniciativa de l’APEU per reimpulsar el centre comercial del carrer Major i ben aviat també ho farem amb l'enderroc de l'edifici Finques Ciutat, la reurbanització de la plaça de les Cols i la creació de cinc habitatges per destinar-los a lloguer social.