L'estat del safareig de la Gratella

L'oblit del patrimoni local per part de l'ajuntament té una altra mostra en l'estat de conservació dels safareigs públics. Els safareigs públics, en primer lloc, formen part de la nostra memòria col·lectiva: són espais que ens recorden permanentment l'origen popular de la ciutat, serveixen d'exemple per mantenir i transmetre als nostres infants el record d'èpoques en què no existien comoditats que actualment considerem normals, i ens recorden que en el pinyol del nostre sentiment de poble hi ha ben arrelada la relació social entre els seus ciutadans.

D'altra banda, és realment sorprenent veure com després d'omplir-se la boca de defensa del patrimoni i del casc antic, l'ajuntament manté en l'oblit aquests espais, i els situa permanentment en risc de desaparèixer. Resulta també sorprenent veure com, en un moment en què es pretén atraure turisme cultural a la ciutat, un dels seus exponents més originals i atractius cau en l'oblit. Mirem, d'altra banda, quina importància donen algunes ciutats europees a aquest patrimoni:

Cefalù (Sicília)

Castelló d'Empúries (Països Catalans)

Mazures (França)

Lo Pont-Sant Esperit (Occitània)

Baunei (Sardenya)