Resum del Ple ordinari de març

Avui 1 de març s'ha celebrat el Ple ordinari del mes. Els posicionaments de la CUP han estat els següents:

Mancomunitat de municipis per a la biomassa

Ens hem mostrat favorables a aquesta iniciativa vista la dificultat de gestionar de forma autònoma les forest de titularitat municipal i considerant que la gestió serà més eficient jurídicament, tècnicament i econòmicament si la gestió es realitza de forma compartida amb altres municipis.

Aquesta iniciativa donarà peu a realitzar de forma mancomunada les obres, serveis o activitats en els forest d'utilitat pública per tal d'aprofitar els productes de les actuacions de millora sobre l'arbrat, gestionant de forma sostenible la biomassa i generant energia a través de fonts d'energia renovable.

Reglament Orgànic Municipal (ROM) de l'Ajuntament de Berga

El ROM és la norma que regula l'organització municipal i va ser una de les primeres propostes de la CUP quan vam entrar a l'Ajuntament l'any 2007.

Havíem preparat unes esmenes però les hem retirat fent un exercici de responsabilitat a l'hora de prioritzar la importància de que Berga disposi d'un ROM. Som conscients que no és el ROM ideal que haguéssim volgut però marca un gran pas endavant.

Considerem important haver arribat al consens entre tots els grups municipals perquè entenem que aquest Reglament no es pot anar modificant cada dos per tres, per anar bé ha de durar anys governi qui governi. Ara bé, és evident que el ROM conté una part viva, la part que la CUP considera més important i també un deute que teníem amb la ciutat: la participació ciutadana. Aquesta és la temàtica que hem treballat més a fons i que més forma part de la nostra manera de fer política. A partir d'ara, doncs, s'obre la possibilitat a veïns i entitats de participar en el Ple municipal i així avançar cap a una societat més implicada amb els afers tractats pel seu Ajuntament. Nosaltres continuarem treballant, com sempre, perquè les entitats i col·lectius de la ciutat s'involucrin en el dia a dia a la nostra ciutat dins i fora de les institucions.

S'ha aprovat per unanimitat el text íntegre i ara es sotmetrà l'aprovació de l'esmentat Reglament a informació pública i audiència per un termini de trenta dies, a l'efecte de reclamacions i suggeriments.

Fira de Teatre Artesà de Berga

A finals de gener d'enguany la CUP va crear i presentar el projecte de la Fira de Teatre Artesà amb l'objectiu que fos desenvolupat per l'àrea de cultura de l'Ajuntament i que fos aquesta la que n'assumís la iniciativa i en vetllés pel desenvolupament, disseny i producció. Prèviament vam presentar el projecte als responsables de les tres companyies actives de teatre amateur de Berga: La Farsa, Anònim Teatre i Tràfec Teatre i aquestes van mostrar la seva complicitat amb el projecte.

Avui al Ple ens hem trobat, per sorpresa, que l'alcalde ens ha demanat assumir nosaltres el desenvolupament del projecte fent la feina, a la pràctica, del que hauria d'estar fent activament la regidora de cultura mitjançant totes les eines a la seva disposició. Malgrat això, i de les poques facilitats de que disposarem, hem acceptat el repte. Hem acceptat perquè ens esperona la voluntat d'afavorir el creixement cultural i la projecció econòmica de la ciutat, especialment d'aquells sectors que són capaços d'importar beneficis en lloc de retrogenerar-los.

Un cop engegat i consolidat el projecte arribarà l'hora de passar comptes de la feina feta aquesta legislatura i es podrà donar la paradoxa que la CUP, a l'oposició, haurà fet més obra de govern en l'àmbit artístic i cultural que la pròpia àrea de cultura de l'Ajuntament de Berga.

Declaració de Vic pel compromís local envers Rio+20: cap al bon govern ambiental i l'economia verda

S'ha aprovat per unanimitat adherir-se a la declaració, aprovada per la 12a assemblea de la Xarxa de Ciutats i Pobles cap a la Sostenibilitat el 22 de febrer de 2012, que transcrivim a continuació:

POTENCIAR les polítiques de sostenibilitat municipal des del convenciment de la seva idoneïtat com a eix vertebrador del bon govern ambiental local, i perquè entenem que constitueixen una estratègia que coincideix plenament amb els criteris d’eficiència i estalvi de recursos aplicable a la situació econòmica actual.

DESENVOLUPAR la potencialitat màxima dels municipis en tots aquells camps generadors d’activitat econòmica verda relacionats amb el desenvolupament sostenible.

EXPLORAR les possibilitats d’ocupació relacionades amb l’àmbit de la sostenibilitat en tots els sectors ambientals, tradicionals i emergents: eficiència energètica i energies renovables, cicle local de l’aigua, tractament dels residus, gestió del soroll, comunicació ambiental i consum responsable.

ESTIMULAR la coordinació entre les administracions locals, supramunicipals i nacional en l’àmbit de Catalunya, per tal de crear sinergies que incideixin en un avançament net en desenvolupament sostenible i garanteixin l’eficiència dels recursos invertits, econòmics, humans i d’organització.

FOMENTAR la cooperació amb el sector empresarial, per tal de generar oportunitats de col·laboració público-privada en el camp de la sostenibilitat.

GARANTIR la contribució dels governs locals al desenvolupament de polítiques i accions d'educació i capacitació a tots nivells de la ciutadania, per facilitar el ple desenvolupament de la sostenibilitat i de l'economia verda, així com donar suport a l'impuls a les actuacions de recerca i la innovació en sostenibilitat, que permetin afrontar els reptes de futur.

ESTABLIR lligams amb les xarxes de sostenibilitat per mantenir projectes i objectius comuns, i amb les entitats i el teixit social per tal de potenciar estratègies de sensibilització i comunicació que aconsegueixin la complicitat de les ciutadanies en la implementació de les polítiques ambientals locals.

DONAR suport als acords nacionals i internacionals amb objectius de sostenibilitat i eficiència en l’ús dels recursos, i en particular al Pacte dels alcaldes per una energia sostenible local, per tal de promoure les energies renovables, l’eficiència energètica i la millora de la comptabilitat energètica.

IMPULSAR el treball en xarxa a nivell tècnic i polític, com a àmbit de reflexió i de construcció de l’acció i, en definitiva, com a espai de creixement municipal.

Finalment hem emplaçat l'equip de govern a donar exemple i a ser coherents amb el que s'aprova.

Comissió d'Horts Urbans

Aviat farà un any que es va aprovar una moció, presentada per la CUP, que establia el termini màxim d'un mes per crear una comissió per estudiar la creació d'una xarxa d'horts urbans a la ciutat (estat actual de l'horticultura urbana al municipi, ubicació, cost econòmic, formació tècnica...).

Avui finalment hem votat la proposta de membres de l'esmentada Comissió. Ara un cop nomenats els membres aquesta ja pot ser convocada i iniciar així la tasca per la qual va ser creada.

Integració tarifària

S'ha aprovat per unanimitat la moció de la CUP, amb una esmena del PSC, per la qual l'Ajuntament de Berga ha acordat:

1.- Reclamar a la Generalitat de Catalunya una modificació pressupostària per fer front al cost de la implantació de la integració tarifària al Berguedà.

2.- Exigir que, mentre la integració tarifària al Berguedà no sigui una realitat, s’anivellin les condicions de caducitat entre les T10 i l’abonament de Berga a Barcelona i, a la vegada, es permeti viatjar amb la T10 fins a Navàs i abonar la resta del viatge en efectiu sense haver de baixar del bus.

3.- Exigir que, mentre la integració tarifaria no sigui una realitat s’oferirà a totes aquelles persones aturades amb uns ingressos inferiors al SMI una bonificació del 80% en el preu de tots els abonaments de transport públic que tinguin com arribada o sortida una població del Berguedà.

4.- Sol·licitar una reunió amb el Departament de territori i Sostenibilitat, tots els grups municipals de la ciutat de Berga i representants del Consell Comarcal del Berguedà per exposar el malestar d’aquesta decisió i exigir la implementació immediata de la integració tarifària a la comarca.

5.- Comunicar aquest acords al President de la Generalitat, el Departament de territori i Sostenibilitat i el Consell Comarcal del Berguedà.