Sobre l'adhesió al Pacte d’Alcaldes/esses



La CUP va ser l’únic grup que es va abstenir en aquest conveni de col·laboració entre la Diputació de Barcelona i l’Ajuntament, de Berga, que té com a principal objectiu la reducció de CO2 en un 20% fins a l’any 2020. Els motius van ser que Berga ja disposa des de fa quatre anys d’un instrument de gestió mediambiental molt més complert i molt més adaptat a la nostra realitat local que el Pacte d’Alcaldes/esses, l’anomenada Agenda 21. Per tant, es va denunciar que el que era necessari era el desplegament de l’Agenda 21 i no firmar noves declaracions d’intencions que a la pràctica no porten enlloc si no van acompanyades de voluntat política.



Aquest va ser el nostre argumentari:



 



D’entrada hauríem d’estar d’acord en el fet d’instaurar un protocol
conjuntament amb la Diputació per tal de desenvolupar actuacions que
tenen com a línia prioritària de treball el suport a les polítiques
locals encaminades a la potenciació de les energies renovables. Dit
això, ens temem que el què s’està plantejant aquí no sigui més que una
mera declaració d’intencions, és a dir que tot plegat quedi en paper
mullat.


 






L’any 2006, fa només 4 anys, l’Ajuntament de Berga va signar
conjuntament amb la mateixa Diputació de Barcelona la creació del que
havia de ser un important instrument mediambiental, anomenat Agenda 21.
La qüestió és que tot allò inclòs a l’Agenda 21 es repeteix en aquest
protocol i possiblement de manera més genèrica i menys adaptada a la
nostre realitat local. El pacte que estem discutint centra bona part
del seu discurs en aspectes com el Protocol de Kioto o la reducció de
les emissions de CO2, mentre que l’Agenda 21 ja comptava amb la
realització d’una Auditoria i d’una Diagnosi mediambiental que definia
perfectament les mancances de la nostra Ciutat en polítiques de
sostenibilitat. Un cop detectades les mancances, segons la mateixa
Agenda 21 s’havia de fer l’anomenat Pla d’Acció Ambiental de Berga, un
document programàtic que concretava les actuacions que s’havien
d’impulsar al municipi per tal d’assolir un desenvolupament més
sostenible.
I aquest és precisament un dels objectius de l’adhesió al Pacte
d’Alcalde/esses, la redacció d’un Pla d’acció d’energia
sostenible, exactament el mateix que el què s’havia d’haver fet fa 4
anys, perquè evidentment un Pla d’acció d’energia sostenible no és més
que un eufemisme d’un Pla d’Acció ambiental, o no?


 






Per tant, ens
agradaria saber senyor Gendrau si aquest Pla d’Acció Ambiental que
s’havia de fer posteriorment a l’auditoria mediambiental que es va
realitzar i que, a més va costar molts diners, s’ha fet. I si és així
volem saber si s’ha executat alguna part del mateix.


 






A part d’aquest tema, com ja he dit, hi ha moltes altres simil·lituds
entre el protocol que tractem avui i l’Agenda 21:
El Pacte cita la necessitat de planificació per
evitar el creixement urbanístic de baixa densitat i en forma de taca
d’oli. La Diagnosi ambiental de l’Agenda 21 ja alertava de les
nombroses zones residencials de baixa densitat que s’estaven construint
a la perifèria de la nostra ciutat, i aquesta dinàmica no s’ha capgirat
en aquests últims anys, ans el contrari ja que amb el vot tant de CiU,
com dels socialistes, com del regidor d’ERC es va tirar endavant el
projecte d’urbanització dels Pedregals amb l’aprovació de l’adjudicació
de l’execució de l’obra.


 






El Pacte d’Alcaldes/esses fa especial menció a la reducció de
les emissions de CO2 un 20% fins al 2020. La diagnosi ambiental de
l’Agenda 21 ens advertia que quasi la meitat del CO2 emès al nostre
municipi era degut al transport de vehicles, 4 anys més tard veiem que
a iniciativa de la CUP disposem d’un bus urbà, però la resta d’oferta
de transport públic cap a altres localitats és escassa i cara. (aquí
potser reconeixo l’única actuació decent que han tingut en quan a
movilitat: els Camins Escolars).


 






També el Pacte d’alcaldes/esses posa de manifest la necessitat
d’engegar programes d’estalvi energètic als edificis municipals, en
l’enllumenat urbà, o bé promoure l’ús d’energies renovables. Aquestes
mateixes paraules les trobem en les recomanacions de la Diagnosi
Ambiental de l’Agenda 21 que a més esmentava que l’Ajuntament de Berga
no feia cap control del consum de gas natural, d’energia elèctrica o de
gas-oil. En aquest mateixa línia, es recomanava especialment la creació
d’un programa informàtic per controlar els diversos consums de cada
equipament i serveis municipals com a pas previ per a poder instal·lar
sistemes d’estalvi energètic. Podria dir-nos senyor Gendrau si 4 anys
després de detectar-se aquestes mancances tenim actualment la capacitat
de controlar el consum energètic, o si s’ha instal·lat algun sistema
d’estalvi energètic?. Ens temem que no, tenint en compte els resultats
pressupostaris dels darrers exercicis en aquest àmbit.


 






El Pacte d’Alcaldes/esses diu que s’ha de contribuir a informar
i motivar els veïns, empreses i altres grups d’interès locals per
aconseguir que tota la comunitat doni suport a les polítiques
favorables a l’energia sostenible. Ja la Diagnosi Ambiental de l’Agenda
21 criticava el baix nombre d’activitats d’educació ambiental que es
portaven a terme al nostre municipi, i la cosa ens fa l’efecte que no
ha canviat gaire.


 






En definitiva, com que no hi ha cap element innovador
en aquest protocol d’intencions entre la Diputació de Barcelona i
l’Ajuntament de Berga, és més, tot el que s’inclou hauria d’haver estat
desplegat ja fa temps, el nostre vot serà l’abstenció. I si no votem en
contra, és bàsicament per una qüestió econòmica ja que la firma
d’aquest conveni podria suposar ingressos per al nostre Ajuntament per
tirar endavant polítiques encaminades a la sostenibilitat
mediambiental.. ara bé, amb recursos no n’hi ha prou, també cal voluntat
política.