Un estudi editat per la Fundació Jaume Bofill avala la viabilitat de les cooperatives d'habitatge

El passat 28 d'abril la CUP va celebrar una xerrada on un membre de l'associació Sostre Cívic, va fer una exposició detallada sobre el projecte de cooperatives d'habitatge en cessió d'ús, una de les propostes que la CUP porta al programa electoral per solucionar el problema de l'accés a l'habitatge. Aquestes cooperatives porten anys funcionant amb èxit a països com Dinamarca, i són conegudes com a model Andel.

Part de la xerrada va girar entorn l'estudi de Raül Turmo sobre el model Andel, editat per la Fundació Jaume Bofill, segurament la fundació catalana més prestigiosa en estudis socials, assegura que "a Catalunya aquest model es podria implantar. Legalment hi ha la possibilitat de fer-ho, però es necessari un canvi de mentalitat. S’ha de trencar el mite de que el preu de l’habitatge de mercat no pot baixar i que és millor pagar una hipoteca que pagar un lloguer".

Turmo també explica que “Andel és un model d’accés a l’habitatge situat entre el lloguer i la propietat, que estableix que tots el seus membres habitants són propietaris d’un immoble en si i gaudeixen del dret d’ús sobre un habitatge. El nou propietari del dret d’ús sobre l’habitatge paga un entrada –que li es reemborsada si decideix donar-se de baixa de l’andel– i un lloguer tou cada mes. El model Andel funciona de manera democràtica, els membres habitants mai no poden transformar-lo en una propietat tradicional, tot i que tenen més dret que un llogater convencional, ja que és un model que estableix l’ús indefinit de l’habitatge”.