Resum del ple ordinari d'octubre

Dijous, 3 d'octubre, es va celebrar el Ple ordinari del mes. Els posicionaments de la CUP van ser els següents:

Bonificació del 95% de l'impost d'obres de l'ampliació de la residència de les Germanetes

L'equip de govern va presentar al ple aquesta bonificació al·legant la important funció social que porta a terme la institució. Nosaltres no posem en dubte aquesta important tasca social; entre altres, són lloables fets com que en aquesta residència no es denega l'entrada a ningú encara que no disposi de la renda suficient com per pagar-ne la quota. Sota el nostre parer, però, els impostos són els mateixos per tothom sigui quina sigui la seva activitat, i en tot cas la discussió es trobaria en qui té suficient capacitat econòmica per afrontar-los i qui no la té. A priori no sembla que el pagament d'aquest impost pugui posar en perill la solvència de la institució. Per altra banda cal tenir també present que els impostos municipals serveixen també per finançar els serveis socials de l'Ajuntament que també porten a terme una tasca molt necessària i que per contra es veuen afectats per la precària situació que travessen les finances municipals. Per tot plegat doncs vam votar en contra.

Aprovació dels plans de protecció civil d'emergències

L'equip de govern va presentar la proposta de denegar les al·legacions presentades per l’Associació Comarcal d’Empresaris del Berguedà en què reclamaven equiparar el polígon amb l'hospital, els bombers i la policia en la prioritat de neteja d'accés a les instal·lacions en cas de nevada. Nosaltres també ho vam creure inoportú i exagerat i vam votar a favor de la denegació d'aquestes al·legacions.

Suport a la comunitat educativa de les Illes

Tal com havíem anunciat vam presentar una moció per mostrar la nostra indignació i rebuig a la imposició del Tractament Integrat de Llengües (TIL) per part del govern de les Illes pel seu intent constant de genocidi de la nostra llengua i cultura.

A la vegada, vam donar els nostre més sincer suport a la comunitat educativa de les Illes i la nostra admiració per la valentia dels docents que estan en vaga indefinida i la resposta contundent, de tota la comunitat educativa, en la defensa d'un ensenyament de qualitat i de català.

Aquesta moció es va aprovar amb els vots de tots els partits excepte el PP, que va votar-hi en contra.

Moció de les AAVV sobre la senyalització de les cases i masies aïllades

Felicitant-nos que les entitats de la ciutat aprofitin els mecanismes de participació al ple, la compareixença va ser aquesta vegada per defensar una moció en la que es demanava la senyalització de les masies i cases aïllades i dels camins que hi condueixen. Hi vam votar a favor pels motius exposats a la moció que els vehicles d'emergències moltes vegades tenien dificultats per arribar-hi a causa d'aquesta mancança. També pensem que aquest fet permetrà a la torna conservar la toponímia de la ciutat de la forma més senzilla que hi ha: facilitant la continuïtat del seu ús pràctic per identificar un indret.

Moció de la PAHC per a la suspensió cautelar de la liquidació de les plusvàlues als afectats per processos d'execució hipotecària

Vam donar suport a la moció presentada per la Plataforma d'Afectats per la Hipotèca i el Capitalisme (PAHC) en la que es demanava que es congeli l'import que es cobra des del consistori en casos de desnonament i que han de fer front els propis afectats.

A la vegada, vam agrair la presència al ple de les Associacions de Veïns i la PAHC del Berguedà i el seu esforç i treball en problemàtiques que compartim com és el drama dels desnonaments.

Aquesta moció es va aprovar amb els vots de tots els partits excepte el PP, que es va abstenir.

Agència de Desenvolupament del Berguedà

En el passat ple de febrer es va aprovar l'adhesió de l'ajuntament a aquesta agència i es destacava la importància de poder treballar i consensuar un pla estratègic amb els diferents agents polítics i socials de la comarca i es feia la petició a l'alcalde que si l'agència no ho feia ho assumís com a alcalde de la ciutat. En el ple de febrer vam aconseguir el compromís de l'alcalde i vam demanar quan es faria. L'alcalde va respondre que abans d'acabar el mes es faria aquesta reunió amb tots els agents polítics i socials per debatre el pla estratègic de la comarca.

Pregunta referent a l'IBI

En les passades ordenances fiscals la CUP va presentar una esmena a l'IBI per tal de que es cobrés en funció del valor cadestral. En aquell ple, l'equip de govern no va acceptar l'esmena perquè considerava que calia un estudi previ per tal de poder-ho aplicar. Tenint en compte que en el ple de novembre s'aprovaran les ordenances fiscals vam demanar si havien estudiat la proposta. L'alcalde va respondre que no ho havien estudiat però que recollien el prec.

Contracte del servei de bus urbà

Com és sabut a primers d'aquest estiu vam tenir coneixement que el servei de bus de la ciutat s'estava portant a terme a raó d'un acord verbal de sis anys enrere. És obvi que un servei d'aquestes característiques no pot portar-se a terme en aquestes condicions, sense la signatura d'un document que en contingui les condicions. Vam denunciar aquesta irregularitat i l'Equip de Govern es va comprometre a posar-hi remei. Fins a dia d'avui això no ha estat així i per això vam preguntar sobre l'assumpte. Ens van respondre que en breu hi hauria signat el contracte que regularitzarà el servei.

Sailfish

La celebració d'aquest esdeveniment esportiu va ser un èxit en tots els aspectes i així li vam manifestar al regidor d'esports. Així i tot vam demanar que en properes edicions de la prova es millorés la comunicació i informació de cara a la població per tal que tothom quedi assabentat dels talls de carrers i altres afectacions del trànsit que la prova origina. El regidor ens va respondre que ja s'havia portat a terme una campanya informativa al respecte i nosaltres li vam replicar que potser caldria intentar millorar-la donades les nombroses queixes rebudes al respecte.

També sobre aquesta prova esportiva i donat que els 18.000 euros que l'ajuntament hi aporta provenen d'una subvenció de la Diputació de Barcelona, vam preguntar si no es podria aprofitar l'experiència alhora d'elaborar la documentació necessària per sol·licitar-la per a fer-ho també per altres proves i esdeveniments esportius que diverses entitats esportives organitzen. Ens van respondre que era molt difícil donat que es tractava d'una subvenció feta a mida per unes poques proves en tot Catalunya i que, en tot cas, des de l'ajuntament es donava ja tot el suport a les entitats esportives alhora de cercar subvencions o altres fonts de finançament per a les seves activitats.

Patrimoni documental de l'Arxiu Històric

A l'Axiu Històric comarcal hi ha dipositat un important fons documental propietat de l'Ajuntament. Entre altres s'hi pot trobar una sèrie de 28 volums (per entendre'ns, uns tres metres de prestatge) dita “Documents Notables” que contenen importants documents històrics datats entre els S.XIV al XIX tals com les Constitucions i Privilegis de Berga, documents amb segells i signatures reials, arrendaments o processos tant curiosos (i alliçonadors) com la bancarrota del consistori causada pel pagament de la construcció de l'Església de Sant Pere. La major part d'aquesta documentació es troba en força mal estat i ni s'ha restaurat mai, i ni tant sols s'ha digitalitzat per tenir assegurat el seu contingut. Vam preguntar si després de molts anys de no haver-se fet absolutament res per a la conservació d'aquest fons es faria quelcom. La regidora de cultura va dir-nos que l'any vinent es restaurarien tres pergamins.

Puy du Fou

Després de mesos de sentir rumors sobre la instal·lació a la ciutat d'un parc temàtic que pot tenir un gran impacte a Berga i la comarca -no sabem si positiu o negatiu-, vam detectar que sense haver informat de res l'equip de govern ja ha encarregat estudis per valor de gairebé 15.000€. Se'ns va respondre que aquests estudis estaven enllestits i que ja en disposavem per a la consulta i estudi. Ho consultarem i ho estudiarem a fons.

Sala Polivalent

Vam denunciar una trentena de mancances, irregularitats i errades de plantejament i d'execució de l'anomenada “Sala Polivalent” que fa que al nostre entendre esdevingui un espai poc apte per als objectius que es pretenien: manca de potència elèctrica, manca d'accessos, manca d'endolls, un escenari d'una alçada desproporcionada... L'espai té tantes mancances tècniques que esdevé absolutament indigne el fet d'haver-lo construït ja obsolet i inútil. Es va demanar que, com a mal menor, se'n cedís l'ús a l'escola de música per què l'utilitzessin com bonament poguessin.

Ecos de Patum

Sense entrar a valorar l'espectacle contractat amb el grup teatral Els Comediants anomenat “Ecos de Patum”, que s'estrenarà properament, i sense posar-ne en dubte la qualitat, vam qüestionar el criteri de l'equip de govern a l'hora de assumir compromisos de despesa. Ens va sobtar que un ajuntament que té un deute real de més de 14.000.000€ s'embranqui amb despeses com aquesta, de més de 20.000€.

Dinar Felip Puig

El passat 12 de setembre, el conseller Felip Puig va visitar la comarca. A l'hora de dinar, tot i que entenem que tant el conseller com el Delegat del govern a la Catalunya Central tenen una partida destinada a dietes per casos com aquest, l'alcalde va decidir que el banquet el paguéssim els berguedans. 711€ va costar la broma, un bon dinar, sens dubte. Entenem que no van dinar només l'alcalde i el conseller sinó que devien convidar a una quinzena llarga d'amics perquè gaudissin de la generositat dels berguedans.

El senyor alcalde va dir que havien estat molt ben invertits perquè s'havien desbloquejat tot de projectes que afavoririen d'una manera estupenda Berga i la comarca. Ens preguntem perquè aquesta feina de desbloqueig s'havia de fer precisament en el transcurs del tiberi i no es podia fer ni abans ni després.

Una mostra més de que l'equip de govern no és conscient de la situació d'extrema gravetat que pateixen els comptes municipals.

A tall de dada, recordarem la situació que vam denunciar el mes passat. Quan va assumir l'alcaldia Juli Gendrau el deute real era de 7 milions de deute. Sis anys després hem arribat als 14 milions.